čtvrtek 22. prosince 2016

Neříkejte mi vysokofunkční

Znám dva autisty.

Jeden z nich:

  • - dokáže chodit do práce a práci vykonávat
  • - většinou chápe sarkasmus
  • - jen výjimečně je neverbální
  • - výjimečně má meltdowny nebo shutdowny, záchvaty atd.
  • - výrazně nestimuje mezi ostatními lidmi
  • - dokáže se vyjadřovat správně v psané komunikaci
  • - netrpí silnou poruchou pozornosti nebo specifickou poruchou učení

Tenhle člověk nevypadá na první pohled autisticky. Dokáže udržet konverzaci a vypadat neurotypicky. Vypadá, že funguje dobře a je vysocefunkční.

Pak znám ale druhého autistu, co:
  • - nezvládne telefonovat cizím lidem
  • - často nesnese dotek jiného člověka
  • - zapomíná na základní věci jako je hygiena nebo jídlo
  • - nedokáže se soustředit na dva lidi současně
  • - je dezorientovaný díky mnoha smyslovým vjemům, nejen ve škole nebo práci, ale třeba i běžně na ulici
  • - často se nedokáže vůbec soustředit na čtení nebo sledování filmu/televize
  • - dostává panické záchvaty v místnosti s mnoha lidmi a malými prostory

Tenhle člověk nejspíš nikdy nebude fungovat úplně nezávisle bez pomoci rodiny nebo přátel. Je na něm poznat, že se mu něco děje, i když není vždy jasné co. Vypadá, že je nízkofunkční. 

A teď hádejte, co?

Oboje jsem to já. 

Mojí pointou je, že nezáleží na tom, jak moc vysocefunkční vám člověk připadá při konverzaci s vámi. Vždy vidíte jen část obrazu. Když mě zařadíte do škatulky "vysocefunkční" odmítáte moje vlasnosti, které vysocefunkční nejsou, ale naopak mě řadí do té druhé skupiny. V tu chvíli musím být sociálně přizpůsobivá a schopná koexistence s ostatními lidmi, kde vypadám a chovám se "normálně". To, že obrovskou část podobně nepřizpůsobivých rysů mě odnaučili buď rodiče, učitelé nebo děti, co mě šikanovali, to už nikdo neví a nebere v potaz, protože nejsou na první pohled zřetelné. Tyhle moje vlastnosti jsou neviditelné pro lidi, kteří je nechtějí vidět. 

Když vám řeknu, že jsem stejný člověk, co se do svých 13 let počůrával cestou domů, protože zapomínal jít před odchodem ze školy na záchod, budete mi to věřit? Nevypadám na to dnes, kdy už jsem se naučila podobné věci ovládnout, ale to neznamená, že nejsou součástí mojí minulosti a mojí osobnosti. S dodržováním jídla a hygieny mám problém i dnes, i když vám to nebudu vykládat na potkání. 

Nezáleží na tom, jak moc si myslíte, že podobné štítky na někoho sedí, mělo by být nevhodné je použít na člověka, který s tím nesouhlasí - především, pokud ho dobře neznáte. Autismus není jednoduchý na shrnutí a spousta věcí, které jsou jeho součástí nejsou jednoduché na rozpoznání. 


Tento článek je překladem tohohle příspěvku, který jsem jemně upravila tak, aby stoprocentně seděl na mojí osobu.

Žádné komentáře

Okomentovat

© ty autismy
Maira Gall