úterý 29. listopadu 2016

Jak přežít svátky

Vánoce se nezadržitelně blíží. Pokud jste jen trochu jako já, svátky vás spíše matou a nemáte k nim zrovna hluboký vztah. Pro autistu může být těžké se smířit s tím, že je nějaká změna ze zaběhnutého režimu a obecně příliv novot je v období svátků těžký na zvládnutí. Mluvím hlavně o Vánocích, ale platí to pro všechny svátky, které vaše rodina může slavit.



Před pár lety se mi podařilo urazit babičku tím, že jsem řekla, že mi přijde jako blbost slavit Vánoce, když nejsme křesťani a je to v dnešní době jen komerční trik. Od útlého dětství jsou pro mě Vánoce symbolem cestování sem a tam, protože skoro všichni v naší rodině jsou rozvedení, takže s každým se slaví zvlášť. Od té doby, co mi bylo 18 a jsem legálně dospělá, už na některé akce nechodím vůbec, protože jsou pro mě jen symbolem extrémního stresu a nevnímám je jako nic pozitivního. Ty lidi ani neznám, oni neznají mě už vůbec a já od nikoho, kdo mi dárek opravdu ze srdce dát nechce, nepožaduju a ani nechci.

Tenhle rok už budu slavit jen s rodinou 24. 12. a pak možná ještě 25. 12. se sestrami, pokud příjdou. Dřív jsem podobných slavících akcí objela třeba šest nebo sedm. Nechápejte to tak, že Vánoce nesnáším a jsem takový rodinný Grinch. Mám ráda Vánoční vůni, mám ráda pečení cukroví, mám ráda zimu. Nemám ráda dodržování tradice, u které nikdo neví, proč jí dodržuje a vlastně ho to vůbec nebaví. Pokud ale milujete Vánoce a rádi trávíte čas se svojí rodinou, tak jste na tom jen jinak než já a není na tom nic špatného.

Pro ty ostatní, co trpí každou vánoční návštěvou a i když by si to třeba chtěli užít, tak je to pro ně těžké, tu mám následující tipy.

1)  nakupujte online
Není jediný důvod, proč dobrovolně podstupovat to martyrium vánočních nákupů. Zvláště ve velkých městech vládne v prosinci nákupní šílenství, pokud můžete, tak se mu vyhněte. Jestli nemůžete najít, co hledáte, na internetu nebo je drahé poštovné, tak si to naplánujte tak, abyste dorazili do obchodu v moment, kdy otevřou. Když jdu ven, tak chodím nakupovat buď v 7 ráno a nebo pár minut před zavíračkou, abych se vyhnula davům.

2) nemusíte jíst sváteční jídlo
Pokud je vám z cukroví špatně, nejíte rybu nebo vám vadí konzistence bramborového salátu, nemusíte to jíst. Snažte se domluvit se s rodinou tak, aby vám na talíři nepřistálo něco, z čeho vám bude akorát zle. Nikdo vás nemůže donutit něco sníst, tím se řídím už od školky, kde mi nutili blafy.

3) nedlužíte nikomu objímání
Je v pořádku, pokud se chcete vyhnout fyzickému kontaktu. U nás to stále někteří lidé nechápou, tak buďte důrazní v rámci slušnosti, často stačí natáhnout ruku místo objetí nebo odstoupit kousek dál. Chápavějším jedincům to můžete i vysvětlit.

4) naplánujte si čas pro sebe
Tohle patří v rámci "zachování si zdravého rozumu" k něčemu, co byste si měli osvojit běžně a ne jen mezi svátky. Meltdownům a panickým záchvatům lze předejít, pokud budete mít dost času se zregenerovat.

5) noste s sebou sluchátka, nabíječku
Pokud vás uklidňuje hudba, vezměte si s sebou sluchátka a nabíječku, abyste i v okolním ruchu mohli utéct do jiného světa. Pokud je to kniha nebo nějaká hračka, vezměte si to.

6) pokud dostanete dárek, který se vám nelíbí, poděkujte
Vždycky ho můžete později vyhodit nebo schovat do skříně. Teď už tolik ne, ale jako dítě jsem často dostávala příšerné dárky, vždycky jsem to někam schovala. Když teď dostanu třeba něco, co má pro mě nepříjemnou vůni nebo je to něco, co mě vůbec nezajímá nebo co nevyužiju, poděkuju a snažím se usmát. Citlivější lidi nebo ty, co vás dobře znají, nejspíš neošálíte, ale je to lepší než to rovnou vyhodit do koše.

7) lahev vína nebo něco k jídlu se neztratí
Pokud jste pozváni k někomu domů nebo máte dát dárek někomu, koho neznáte, dá se vždy dát buď lahev vína nebo třeba pečené cukroví/bonboniéra. To prostě neurazí. Samozřejmě pokud nejde buď o vyléčeného alkoholika nebo chorobně obézního člověka, pak si najděte vhodnější dárek. :-)

8) tradice jsou osobní
Nedlužíte nikomu vysvětlení, co uznáváte vy za tradice. Myslím tím, že je v pořádku nezapojit se do debaty ve škole nebo v práci o tom, jak budete nebo nebudete slavit. Stačí to odbýt jednou větou nebo říct, že o tom nechcete mluvit.

9) mějte společenské události naplánované
Pokud bojujete se společenskými událostmi, přijďte na čas nebo o něco dříve, neodcházejte hned po jídle, to může být znakem hrubosti. Vyplatí se podotknout, že nejspíš budete muset odejít dříve, takže když se budete snažit brzy vypařit nebude to tolik těžké. Výmluv existuje spoustu, přes práci, školu nebo i to, že vám není moc dobře.

10) vaše nemoc si nebere dovolenou 
To, že vy máte svátek, neznamená, že ho má deprese, úzkost, fobie, porucha příjmu potravy, ADHD a další. Nepřepínejte se a snažte se si utrhnout čas na dobití baterek.


Možná jsou tohle věci, které jsou naprosto jasné, ale přesto neškodí si je občas připomenout. Hodně štěstí v předvánočním shonu. Držte si nervy, pojede to z kopce..

Žádné komentáře

Okomentovat

© ty autismy
Maira Gall